W marcu 2015 r. po raz pierwszy w Polsce obchodzony jest Miesiąc Świadomości Raka Jajnika. Symbolem tego nowotworu jest turkusowa wstążeczka, dlatego właśnie tym kolorem rozbłysną miasta w całym kraju. Akcja realizowana jest w ramach kampanii edukacyjnej „Dla niej. Możemy więcej”.
Choć w 2012 r. rak jajnika był piątym najczęściej diagnozowanym nowotworem u kobiet w naszym kraju , Polki nie są świadome zagrożenia. Rak jajnika nie boli, daje jedynie niespecyficzne objawy, które kojarzone są raczej z układem trawiennym niż rozrodczym. Dlatego aż u 80 proc. chorych, raka jajnika wykrywa się w stadium zaawansowanym . Najbardziej narażone na zachorowanie są kobiety po 50. roku życia, choć choroba dotyka również osoby młodsze.
Rak jajnika ze względu na swoją specyfikę diagnozowany jest najczęściej w stadium znacznego zaawansowania. Nadzieją napawa fakt, iż po wielu latach oczekiwania mamy dziś coraz więcej narzędzi, by leczyć kobiety chore nawet na zaawansowaną postać tego nowotworu. Tym niemniej zachęcam osoby, w których rodzinie występował rak jajnika lub rak piersi, a także kobiety w piątej i szóstej dekadzie życia, by zachowały czujność i przynajmniej raz w roku badały się u ginekologa – przypomina dr Lubomir Bodnar z Kliniki Onkologii Wojskowego Instytutu Medycznego.
Organizatorami kampanii „Dla niej. Możemy więcej” są: Stowarzyszenie na Rzecz Walki z Chorobami Nowotworowymi Sanitas, Stowarzyszenie Kobiet z Problemami Onkologiczno-Ginekologicznymi Magnolia oraz Polskie Amazonki Ruch Społeczny. Realizację kampanii wspiera firma Roche Polska.”
Zachęcamy Panie do odwiedzenia ginekologa, celem wykonania badania, które może niejednej uratować życie.
(Źródło: http://www.eonkologia.pl/Marzec-Miesiac-Swiadomosci-Raka-Jajnika,16537.html)
Anna Kettner
do góry
|